Als je in het bedrijfsleven zit, dan heb je vast een keer de term CRM voorbij zien komen. Maar wat is dit nu precies en moet jij hier ook iets mee? Dat is altijd belangrijk om jezelf af te vragen. Er zijn zoveel dingen die ontwikkeld worden voor bedrijven, maar het is lang niet altijd van toegevoegde waarde voor jouw specifieke organisatie. Voordat je met CRM aan de slag gaat, is het dus goed om jezelf hier in te verdiepen en na te gaan of het daadwerkelijk een verbetering zou zijn voor jouw bedrijf. De kans is echter groot dat je veel hebt aan software of systemen die hiervoor ontwikkeld zijn.

Afkorting CRM

Laten we eerst eens beginnen met de meest voor de hand liggende vraag: waar staat de afkorting CRM nu eigenlijk precies voor? Dit staat voor:

  • Customer
  • Relationship
  • Management

Als je dit zo ziet staan, dan lijkt het dus eigenlijk of het enkel gaat om het beheren van de relaties die je hebt met klanten. Dat klopt echter maar gedeeltelijk, klantbeheer hoort er zeker bij, maar is er slechts een onderdeel van. Je moet klanten in dit geval eigenlijk veel breder opvatten, als iedereen waar je op de een of andere manier een relatie mee hebt. Onder CRM valt daarom ook het contact met leveranciers, met collega´s, met wederverkopers en met al die andere personen die op de een of andere manier in contact staan met jouw bedrijf. Het goed beheren van al deze contacten is natuurlijk van belang, ze hebben allemaal op de een of andere manier waarde voor jouw bedrijf. Het maakt daarbij ook niet uit wat voor soort onderneming je hebt, er is eigenlijk altijd sprake van klantenrelaties in deze brede zin. Daarom is het dus goed om je eens te verdiepen in CRM en de mogelijkheden die er op dit gebied zijn.

Alles op één plek

Als jij klantenrelaties goed wilt beheren, dan is het bijhouden van alle contactgegevens natuurlijk van groot belang. Daarvoor bestaan speciale CRM systemen, er is speciale software voor ontwikkeld. Moet jij hier nu gebruik van maken? Je moet in principe natuurlijk helemaal niets, het staat je vrij om contacten te beheren op een manier die jij handig vindt. Maar als je een groter bedrijf hebt en veel contacten, dan kan het echt aan te raden zijn om hiervoor speciale software te gaan gebruiken. Doe je dit niet, dan heb je vaak weinig overzicht en kan het altijd zoeken zijn naar de juiste contactgegevens. Met speciale CRM software heb je alles overzichtelijk op één plek en dat maakt het beheren van de gegevens een stuk eenvoudiger. Je kunt dan ook veel sneller die gegevens vinden waar jij op dat moment naar op zoek bent. Daarnaast biedt dergelijke software vaak ook mogelijkheden voor het bijhouden van een communicatiegeschiedenis, zodat je alle gegevens van de betreffende relatie op één plek hebt. En dat zijn slechts een paar voordelen waar je van zou profiteren. Zoek jij goede CRM software? Neem dan eens een kijkje bij teamleader. Op hun website vind je veel informatie over de voordelen die hun software jouw bedrijf kan bieden!