We werken steeds meer thuis. Hartstikke fijn dat die mogelijkheid er is, maar daardoor bestaat de kans dat werk en privé steeds meer in elkaar over gaan lopen. En omdat we dan massaal thuis zijn, is ook de kans aanwezig dat we onze gezondheid een beetje uit het oog verliezen; er minder aandacht aan besteden. Om goed te kunnen thuiswerken, is het zaak om op je lichamelijke én mentale gezondheid te letten. Net zoals je zou doen als wanneer je op kantoor zou werken.

Lichamelijke gezondheid

Lange tijd in eenzelfde houding zitten kan slecht zijn voor je lichaam. Na een tijdje ga je verkrampen, gaan je spieren voor elkaar compenseren en ontstaan er klachten. Op de korte termijn kunnen er klachten zoals stijve nek, pijnlijke schouders en/of hoofdpijn ontstaan. Op de langere termijn wordt de kans op, bijvoorbeeld, hart- en vaatziekten en depressieve klachten groter.

Tips voor je lichamelijke gezondheid

Om je lichamelijke gezondheid zoveel mogelijk op peil te houden tijdens het thuiswerken, is het belangrijk om op de volgende zaken te letten:

  • zorg voor een plek waar je rustig kan werken en weinig afleiding hebt;
  • Wissel regelmatig van houding. Dat kan zijn door tussen het zittend werken door af en toe een rondje te lopen, even de benen strekken, maar je kan er ook voor kiezen om steeds van werkhouding te wisselen met bijvoorbeeld een sta bureau van thuiswerkwinkel.nl/.  
  • Zorg ervoor dat je laptop of beeldscherm iets lager staat dan ooghoogte.

Mentale gezondheid

Om goed te kunnen werken, zowel thuis als op kantoor, is het ook belangrijk dat je mentale gezondheid op peil is. Langdurig thuiswerken kan er voor zorgen dat je bijvoorbeeld minder sociaal contact hebt met mensen, dat je maar door blijft gaan met allerlei werkzaamheden en weinig pauze neemt. Ook kan het zo zijn dat je een stuk minder beweegt dan voorheen en de kans is groter dat werk en privé in elkaar gaan overlopen. Al deze situaties dragen eraan bij dat het thuiswerken je steeds minder goed afgaat.

Tips voor je mentale gezondheid

Met slechts een paar simpele maar doeltreffende tips, kun je ervoor zorgen dat je mentaal weer lekkerder in je vel gaat zitten en dat het thuiswerken weer als een speer gaat:

  • Zorg voor rust en regelmaat en plan je werkdag. Zo weet je elke dag waar je aan toe bent, hoelang je werkt en werk je ook productiever. Daarnaast houd je je werk en privé op deze manier gescheiden.
  • Neem regelmatig een korte pauze. Werk bijvoorbeeld 50-90 minuten en neem dan 10-15 minuten pauze en doe dan even heel wat anders.
  • Beweeg genoeg. Loop even een rondje in je pauzes, haal wat te drinken of stop je wasmachine vol met was. Daarnaast kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om na de lunch even buiten een luchtje te gaan scheppen en je zinnen helemaal te verzetten.
  • Ontspan. Ontspanning is net zo belangrijk als inspanning en zorgt ervoor dat jij je straks weer goed kan inspannen.
  • Zit je ergens mee, praat er dan over met iemand.