Als je jouw onderneming zo succesvol mogelijk wilt laten worden en zo ver mogelijk wil laten doorgroeien, zijn er een aantal dingen erg belangrijk. Om zoveel mogelijk producten te verkopen is goede marketing en een hoge kwaliteit van je producten natuurlijk heel belangrijk. Het is echter wel zo dat als je klanten niet tevreden zijn je na verloop van tijd een stuk minder zal gaan verkopen. Om een hoge klanttevredenheid te krijgen is het dan ook van groot belang dat je een goede klantenservice hebt. 

 

Wat is het belang van een klantenservice?

Als kleine ondernemer of als zzp’er heb je hier misschien nooit over nagedacht, maar het hebben van een goede klantenservice is van groot belang. Vaak kun je als beginnend ondernemer nog wel zelf reageren op alle berichten die binnenkomen. Dit kan echter later als je onderneming groter wordt alleen niet meer. Het kan zo zijn dat je hier geen tijd meer voor hebt of gewoon simpelweg geen zin meer in. Wat de reden dan ook mag zijn, iemand zal de vragen van je klanten moeten beantwoorden. Via de mail kan het vaak veel over en weer bericht worden en bellen is dus vaak handiger. Het is dan ook nodig als groeiend ondernemer om een telefoonservice te hebben. 

 

Wat maakt een klantenservice tot een goede klantenservice?

Als je de klantentevredenheid zo hoog mogelijk wil houden is het belangrijk dat je telefoon beantwoord dienst goed zijn werk verricht. De belangrijkste regel die geldt bij een klantenservice is dat je bereikbaar bent, goed luistert en altijd vriendelijk blijft. Door goed te luisteren naar de vragen van je klant en hier duidelijk op in te gaan kun je elkaar vooruit helpen. De kans is groot dat het vaak dezelfde vragen zijn en na de loop van tijd zul je deze dan ook met gemak kunnen beantwoorden. 

 

Het is dus zeker aan het begin belangrijk dat je goed let op de vragen en hier ook echt duidelijk antwoord op geeft. Dit kan je onderneming een hoop tijd besparen en bovendien ook een vaste klant opleveren. Het is als je een klantenservice hebt ook vaak verstandig om van tevoren aan te geven binnen wat voor tijd ze reactie kunnen verwachten. Zo heb jij richtlijnen voor je werknemers en weten je klanten wat ze kunnen verwachten. Zorg er wel voor dat de wachttijden zo kort mogelijk blijven. Wachtende klanten zullen namelijk een stuk sneller op zoek gaan naar een andere oplossingen buiten je onderneming.